Nieuwe Twitterapp berekent het effect van Tournee Minerale op jouw Twittergedrag.

Carlsberg 0,0% lanceert www.alcoholfreetweets.be en onderzoekt wat een maandje zonder alcohol betekent voor jouw tweets.

Brussel, 1 maart 2018 - De tweede editie van Tournee Minerale is ten einde. Meer dan 104.000 Belgen lieten alcohol voor een maandje links liggen in februari. Dat Tournee Minerale een positief effect heeft op je gezondheid weten we al langer. Maar nu kan je ook te weten komen of het een effect had op je Twittergedrag.

Deelnemers aan Tournee Minerale voelen zich fitter en alerter, slapen beter, en ook hun cholesterolniveau daalt aanzienlijk. Maar ook gedragsmatig zien we veranderingen. Dankzij Tournee Minerale gaan mensen bewuster om met alcohol, en grijpen zij daarna minder uit gewoonte naar alcoholische dranken.

Maar, wat zou het concrete effect zijn op je Twittergedrag? Om dit te onderzoeken lanceerde Carlsberg ‘Alcohol-free Tweets’. Een Twitterapp die je twittergedrag in februari analyseert tegenover dat van andere maanden. Zo analyseert ‘Alcohol-free tweets’ of de toon van je tweets positiever werd, of je vroeger op de dag begon te tweeten, en zelfs of je meer moeilijke woorden begon te gebruiken. Tegelijk motiveert de app je om ook na Tournee Minerale voor een alcoholvrij alternatief te kiezen.

Met of zonder Tournee Minerale, alcoholvrij bier zit in de lift

Het succes van een initiatief als Tournee Minerale is geen toeval. Met of zonder Tournee Minerale, de verkoop van alcoholvrij bier zit in de lift. Meer zelfs, met een marktgroei van 95% is alcoholvrij bier het snelst groeiende biersegment in de markt.

Uiteraard versterkt Tournee Minerale dit effect: Universiteit Gent heeft de deelnemers van Tournée Minérale drie keer bevraagd: bij de start, aan het einde van de alcoholvrije maand en een half jaar nadien. 15.257 mensen beantwoordden zowel de eerste als de laatste enquête. Het resultaat is opmerkelijk. Vóór de actie dronk de groep gemiddeld tien glazen alcohol per week. Een half jaar nadien zijn dat er nog acht.

Probably echt iets voor Carlsberg

Nieuwsgierigheid ligt aan de basis van het merk Carlsberg. Deze visie wordt dan ook weerspiegeld in de iconische ‘Probably’-slagzin. Carlsberg is dan ook nieuwsgierig of de tonaliteit van mensen hun tweets effectief veranderde. Een idee, passend in de ‘Probably’-mindset van Carlsberg, dus.

Weten of je Twittergedrag veranderde tijdens Tournee Minerale? Doe de test.

www.alcoholfreetweets.be

CREDITS.pdf