Happiness en Breendonk staan stil bij mensenrechten

In het station van Brussel-Centraal werd afgelopen zaterdag, 16 december 2023, de gruwel van het Fort van Breendonk op een opmerkelijke manier herdacht. Een hele dag lang stonden er verschillende mannen, gekleed in de kledij van toen, met hun gezicht naar een muur gericht. Een symbolische herdenking voor zijn 3.600 politieke gevangenen én om heden en verleden blijvend te verbinden.

De stunt staat symbool voor alle 3.600 gevangenen van Breendonk. Wanneer de gevangenen in het Fort van Breendonk aankwamen, moesten ze voor hun registratie en het uitdelen van de kampkledij met hun gezicht naar de muur op het binnenplein gaan staan. Ze mochten niet bewegen, ademen of hoesten. Anders werden ze mishandeld door de SS’ers. Ook wisten ze niet hoelang ze er zouden staan.

Jef Vrelust, site manager bij het Fort van Breendonk vertelt: “Het doel van deze herdenking is om jongeren van vandaag een inzichtelijke ervaring te bieden doordat ze zich even in de schoenen van de gevangenen kunnen plaatsen. Ook al is dat slechts een deeltje van wat de gevangenen hebben doorstaan. Dat blijft bij.”

Ook vieren we dit jaar het 75-jarig bestaan de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens. Een dag die bovendien ook naast deze herdenking van Breendonk extreem relevant blijft. Want discriminatie, racisme en polarisatie zijn niet verdwenen in onze maatschappij.

De herdenking was de hele dag te volgen via een livestream op YouTube.

Bekijk ook hier de bijhorende film. ​

Press (Press articles, Radio, TV) :

Credits :

• Client: War Heritage History, Fort Breendonk
  • Contacts: Betty De Lanoeye, Jef Vrelust
  • Agency: Happiness Brussels
  • Executive Creative Management: Karen Corrigan
  • Managing Director: Hans Smets
  • Chief Creative Officer: Geoffrey Hantson
  • Creative Director: Philippe Fass
  • Concept Provider: Sara Bergers & Florian Decoster
  • Business Director: Mattias Vermeire
  • Account Manager: Noa Perelsztejn
  • Connectivity & Content Director: Wesley Roeland
  • Connectivity Planner: Khuslen Tsogbadral
  • Producer: Bart Vande Maele, Arthur De Wachter, Aideen Vandewalle, Pascal Delfosse
  • Film Production, Post-Production: Simon Schuurman
  • Designer: Emilie Wauthelet
  • DTP: Loïc Lenoble

Get updates in your mailbox

By clicking "Subscribe" I confirm I have read and agree to the Privacy Policy.