BRU®: Eet lokaal. Drink lokaal.

BRU® en Happiness Brussels nodigen de Belgen uit om lokaal te drinken.

De Belgische consument gaat voor lokale producten. Zo verkleint hij niet enkel zijn ecologische voetafdruk, maar krijgt ook de lokale economie een boost. Vergeten groenten ‘van bij ons’ zijn in, en ‘lokaal eten’ is trendy, zowel thuis als op restaurant. Ondanks het feit dat 75% van de Belgische consumenten al de voorkeur geeft aan voedingsproducten uit eigen land, en 40% van de Belgen al beseft dat lokaal kopen goed is voor het milieu, vertaalt zich dat niet altijd in de consumptie van water*.

We ‘eten lokaal’. Waarom dan ook niet ‘lokaal drinken’?

We vergeten het vaak: heel wat mineraalwaters komen van ver vooraleer ze hier op tafel belanden, terwijl het mineraalwater van BRU® natuurlijk bruisend uit de grond komt in onze eigen Belgische Ardennen. BRU® wil met zijn ‘Eet lokaal. Drink lokaal.’-campagne de Belgen bewust maken om te kiezen voor natuurlijk mineraalwater van bij ons.

Het concept ‘Eet lokaal. Drink lokaal.’ werd in april gelanceerd via TV, dagbladpers, digital en social. De campagne gaat vandaag verder met een massale nationale affichagegolf. Elke Belgische provincie krijgt een unieke affiche, met daarop het exact aantal kilometers dat die provincie verwijderd is van de bron van BRU®. Want: waar je ook bent in België, de bron van BRU® is altijd dichtbij.

“Door in te spelen op een sterke maatschappelijke trend — de opkomst van de ‘Eet Lokaal’-beweging — is BRU® het allereerste merk dat Belgen bewust maakt van de noodzaak om ook lokaal te drinken”, zegt Charlotte Giroud, Marketing Manager bij BRU®. “Eigenlijk is dit een glasheldere boodschap naar consumenten toe: BRU® is een lokaal, natuurlijk mineraalwater en exporteert haar water niet. Met deze campagne bouwen me mee aan het noodzakelijke bewustzijn om vaker lokaal te consumeren”, vervolgt Charlotte Giroud.

Nathalie Marchand, Group Account Director bij Happiness Brussels, verduidelijkt: “Het doel van deze campagne is de Belgen ervan bewust maken dat de distributie van BRU® énkel lokaal gebeurt, terwijl andere bronwaters van véél verder moeten komen (en dus ook veel kilometers afleggen). De Belgen kunnen op de BRU®-website ook zélf berekenen hoe dicht ze bij de bron van BRU®wonen.”

Als bewijs van haar wil om te evolueren naar een verantwoorde productie ontwikkelde Spadel, de Europese groep waar o.a. BRU® deel van uitmaakt, de ‘Source of Change’-verpakkingsstrategie 2025. Deze strategie zal de transitie van Spadels merkenportfolio naar een 100% circulaire economie versnellen. Het gelijknamige online platform bevat dan ook tien engagementen, waaronder het project ‘Crade to Cradle®’, de introductie van herbruikbare verpakkingen, het gebruik van 100% gerecycleerd materiaal en de strijd tegen de vervuiling.

*Onderzoek uitgevoerd door Cetelem Observatorium, dat al meer dan 30 jaar de consumptiepatronen van huishoudens in Europa interpreteert en analyseert. De studie, getiteld "Think local, act local 2019!" werd uitgevoerd onder 13.800 consumenten tussen 18 en 75 jaar uit 17 Europese landen, tussen 27 november en 10 december 2018. Deelnemende landen: Frankrijk, Duitsland, Oostenrijk, België, Bulgarije, Denemarken, Spanje, Hongarije, Italië, Noorwegen, Polen, Portugal, Tsjechische Republiek, Roemenië, Verenigd Koninkrijk, Slowakije en Zweden. Per land werden er 800 personen ondervraagd.

CREDITS.pdf