De Druglijn en Happiness vragen zich af of het altijd alcoholtijd is

Een glaasje bubbels op een babyborrel, een pintje met de collega’s of een tripel na flinke fietstocht met de wielerclub. Een glas alcohol ‘hoort er vaak bij’. Maar is dat écht zo? En is alcohol in sommige van die situaties wel op zijn plek? Dat is wat De Druglijn en Happiness uitzochten met een nieuwe campagne in het kader van het ‘Interfederaal plan 2023-2025 ter bestrijding van schadelijk alcoholgebruik’ van de Vlaamse overheid. Tijd dus om onze alcoholgewoontes van dichterbij te bekijken.

Ook al is alcohol een ongezond product, toch lijkt het er automatisch bij te horen: zonder nadenken, uit gewoonte. Maar is het altijd alcoholtijd? De campagne die Happiness ontwikkelde, stelt die schijnbare vanzelfsprekendheid in vraag via out-of-home-affichage, social media en een nieuwe AI-tool. Alle media hebben één gemeenschappelijke deler: onze drinkgewoontes van dichterbij bekijken. ​

In het straatbeeld zien we affiches opduiken waarbij situaties worden afgebeeld waarin alcohol door velen als normaal wordt beschouwd. De OOH-campagne zet voorbijgangers aan om hierover na te denken.

Op social gaat de campagne van start met een bijzonder experiment. Op een jeugdvoetbaltoernooi dat in de voormiddag plaatsvond, werd via verborgen camera geteld hoeveel alcohol het kantinepersoneel schonk. Cath Luyten trok nadien met de beelden naar de aanwezige ouders en grootouders, wat tot verdeelde, maar genuanceerde meningen leidde. Verder trok Cath ook de straat op, camera en ‘alcoholrad’ in de aanslag, om te peilen naar op welke gelegenheden volgens de geïnterviewden alcohol wel of niet gepast was.

En als derde blikvanger ontwikkelde Happiness voor deze campagne de Insta-alcoholtest. Met behulp van AI scant deze tool je Instagram-profiel en toont je in alle discretie en veiligheid hoeveel procent van je foto’s alcohol bevat. Ook deze Insta-alcoholtest is bedoeld om je aan het denken te zetten. Over wanneer je drinkt, maar ook over wat je sharet. Want onderzoek wijst uit, dat hoe meer foto’s met alcohol je deelt, hoe meer die foto’s anderen aanzetten om alcohol te drinken.

Client: De Druglijn ​

Karen Corrigan, executive creative management, Happiness